Opiszemy tutaj objawy niedomagania silnika, które mogą być związane z zapłonem, układem zasilania, bądź rozrządem oraz ich najczęstsze przyczyny.
Zasadniczo, zanim zaczniemy szukać przyczyn niedomagań, warto przeprowadzić lub skontrolować wszystkie podstawowe ustawienia i regulacje silnika.
Strzały w rurze wydechowej, czarne zabarwienie spalin, silnik się dławi i przerywa, zużywa dużo paliwa – zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna. Potencjalne przyczyny :
- zanieczyszczony filtr powietrza lub w przypadku mokrego filtra za duża ilość oleju powoduje za mały przepływ powietrza;
- ssanie nie zamyka sie do końca ( jazda na półssaniu, mimo cięgna wcisniętego – za mało luzu w cięgnie );
- uszkodzone dysze paliwa – kiedyś czyściło się gaźnik różnymi drutami przepychając dziurki dysz; l
- zanieczyszczone dysze powietrza;
- za wysoki poziom paliwa w gaźniku ;
- nieszczelny zawór iglicowy lub pływak;
- nieszczelny zawór oszczędzacza (gaźnik Jikov);
Strzały w gaźnik, silnik przerywa, nie rozwija pełnej mocy – zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna. Potencjalne przyczyny:
- nieszczelność kolektora ssącego lub gaźnika, zasysanie tzw. fałszywego powietrza, niedokręcone nakrętki mocujące gaźnik;
- za niski poziom paliwa w gaźniku;
- zanieczyszczone dysze paliwa;
- za niskie ciśnienie pompy paliwa (np.: pęknięcie membrany);
- zanieczyszczony układ zasilania, smok w zbiorniku, rurka paliwa lub filtr w pompie paliwa;
Potencjalne przyczyny silnika, którego nie da się uruchomić:
- zatkane przewody paliwa;
- uszkodzona cewka zapłonowa lub kondensator;
- przerwany przewód lub obluzowany zacisk przewodu (kable zapłonowe);
- uszkodzona kopułka lub palec rozdzielacza;
- uszkodzony rozrusznik – powoduje duży spadek napięcia lub obraca się za wolno;
- woda w układzie paliwowym (zbiornik – gaźnik, komora pływakowa);
- uszkodzona pompa paliwa nieszczelność zaworków, pęknięta szklanka osadnika – wyciek paliwa, pęknięta membrana tłocząca paliwo;
- nadmiar paliwa w gaźniku oraz w rurze ssącej i cylindrach – silnik zalany;
- zanieczyszczone lub silnie nadpalone styki przerywacza;
- niewłaściwe działanie ssania , zanieczyszczona dysza rozruchowa lub nadmierne uchylenie przepustnicy (odpalanie z nogą na gazie);
To są zasadnicze usterki, które mogą objawiać się w całym zakresie obrotów. Warto pamiętać, że do tego dochodzą także niewłaściwe luzy zaworów i ich nieszczelność (nadpalenie na przylgniach), uszkodzona uszczelka pod głowicą, co jest czestą usterką w silniku S-21 (jest także przyczyna wielu niedomagań). Gdy silnik szarpie przyczyną mogą być również zużyte krzywki wałka rozrządu lub za duży luz bocznikowy wałka rozdzielacza zapłonu.
Podczas diagnozowania przyczyny nieprawidłowej pracy, bądź problemów z rozruchem warto zawsze wykręcić wszystkie świece i skontrolować ich stan. Jeśli są mokre, to przypuszczalnie nie ma iskry, bądź mieszanka jest zbyt bogata. Warto wówczas sprawdzić iskrę. Należy przy tym zachować ostrożność, i trzymać tylko za plastikową/gumową fajkę przewodu, będąc pewnym, że nie ma przebicia. Tak trzymając świecę stykamy jej gwint na przykład do oczyszczonego fragmentu głowicy (aby połączyć z masą) i kręcimy rozrusznikiem. Powinno być widać iskrę przeskakującą pomiędzy elektrodami świecy. Jeśli iskry nie ma możemy się spodziewać jednej z wyżej wymienionych usterek układu zapłonowego (cewka-kondensator-aparat zapłonowy-kable-świece).
Podstawowe czynności sprawdzające poprawność działania układu zapłonowego.
Należy sprawdzić, czy na wejściu i wyjściu cewki (przy zaciskach niskiego napięcia) jest napięcie. Stacyjka powinna być ustawiona w położeniu „zapłon włączony”. Jeśli jest napięcie, należy sprawdzić również napięcie na kondensatorze. Jeśli mamy pewność, że prąd dopływa do aparatu zapłonowego, sprawdzamy stan przerywacza. Styki powinny być nie nadpalone, w razie potrzeby można delikatnie przetrzeć styki drobnym papierem ściernym.
Poza tym trzeba sprawdzić także układ wysokiego napięcia WN, czyli palec rozdzielacza, kopułka, kable, świece. Jeśli wciąż na żadnym z cylindrów nie zaobserwowaliśmy iskry, prawdopodobnie uszkodzona jest kopułka. Możemy spróbować przeczyścić jej styki, albo wymienić na nową. Oczywistą sprawą jest, że w przypadku pękniętego palca rozdzielacza, należy go wymienić na nowy.
Świece do jakichkolwiek testów i regulacji najlepiej zakupić nowe, zgodne ze specyfikacją silnika. Należy regularnie sprawdzać, czy nie są zakopcone lub zalane. Prawidłowo użytkowane świece w dobrze działającym silniku powinny być koloru lekko brązowego, suche.