Użytkownicy często miewają problemy z grzaniem się silnika. Przedstawiamy najczęstsze przyczyny przegrzewania się jednostki napędowej:
- za późny zapłon;
- za mały naciąg paska klinowego (poślizg, zła praca pompy wody) ;
- za niski poziom wody w chłodnicy ;
- zewnętrzne zanieczyszczenie chłodnicy ;
- uszkodzony termostat, nie otwiera się i nie puszcza płynu chłodniczego do chłodnicy;
- obluzowane zamocowanie wirnika pompy wody ;
- powietrze w układzie chłodzenia , korek parowy niewłaściwa praca zaworków korka wlewu chłodnicy
- nagar na ściankach komór spalania ;
- małe ciśnienie oleju lub za niski poziom oleju, olej nie spełnia funkcji chłodzącej;
- wewnętrzne zanieczyszczenie układu chłodzenia, osady, kamien kotłowy ;
- uszkodzona uszczelka pod głowicą;
- zbyt uboga mieszanka;
- silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach ;
- ciasne pasowanie nowych części silnikowych, za duży opór;
- ocieranie szczęk hamulcowych o bębny – blokowanie hamulców;
- rozwarstwione płótno przewodu chłodnicy, zamykające przepływ wody przez chłodnicę ;
- uszkodzony czujnik temperatury wody lub wskaźnik ;
Mało znaną przyczyną może być również przerdzewiała rurka rozdziału wody w głowicy, w starszych silnikach S-21 były montowane rurki stalowe, które po pewnym czasie rdzewiały.
Przez otwór termostatu można zobaczyć fragment rurki i zweryfikować, czy jest stalowa czy aluminiowa. Do sprawdzenia wystarczy spuścić wodę z chłodnicy oraz zdjąć pokrywę kanału wodnego na głowicy (od strony wewnętrznej pokrywy silnika), która jest na czole głowicy. W przypadku przerdzewiałej rurki stalowej należy ją wymienić na miedzianą lub aluminiową. Przy tym zabiegu należy już zdjąć całą głowicę.
Gdy jesteśmy pewni wszystkich tych czynników, silnik w korkach i tak może mieć tendencje do przegrzewania się. Na to też mamy sposoby, poczytaj TUTAJ.