Przeguby krzyżakowe przenoszą często bardzo duże momenty obrotowe, są równocześnie elementem dość podatnym na uszkodzenia. Dlatego warto umieć wymienić je samemu, co zresztą nie stanowi żadnego problemu.
Przestawimy wymianę krzyżaków na przykładzie przegubów w Syrenie.
1. potrzebne będą nam:
lub prasa hydrauliczna
plus klucz do odkręcenia oliwiarki oraz do wykręcenia śruby przegubu od skrzyni, szmatka do czyszczenia.
2. Odkręcamy oliwiarkę – widać to na zdjęciu, ułatwi nam to wyciągniecie krzyżaka
3.Krzyżak jest zamocowany, zabezpieczony od wewnątrz pierścieniami które należy wybić w ten sposób:
4. ustawiamy przegub w ten sposób – krawędź garażu nadaje się do tego doskonale + cegiełka
5. Uderzamy umiejętnie w obsadę łożyska
6. Czynność powtarzamy z obu stron aż do „rozkucia krzyżaka”, na bieżąco będziemy wiedzieć, co robimy
7. To co zostało z przegubu dokładnie czyścimy
8. Montujemy w przegubie śrubę idąca do skrzyni- to bardzo WAŻNE.
9. Z nowego krzyżaka zdejmujemy „kapturki”, ustawiamy go w mniej-więcej w przegubie i z dwóch stron montujemy „kapturki”- RADA, warto posmarować łożysko wałeczkowe smarem, aby żadna igiełka nie wyleciała podczas montażu
10. Zakładamy druga cześć przegubu i zabijamy kapturkami
Opracował: Pony