gru 032013
 
11315127zt

Przedstawiamy regenerację zapieczonych lub nieszczelnych cylinderków przednich i tylnych na przykładzie cylinderków nowego typu (samoregulacyjne) stosowanych w Nysie, Żuku i Lublinie. W przypadku regeneracji cylinderków starego typu, naprawę przeprowadza się analogicznie. Zestawy naprawcze do cylinderków można raczej bezproblemowo kupić.

W przednich cylinderkach należy zdjąć gumę ochronną i wyciągnąć trzpień rozpierający szczęki, za nim jest sprężyna, ciasno osadzona wewnątrz cylinderka. Aby ją wyjąć trzeba cylinderek wkręcić lekko w imadło, następnie podważyć sprężynę śrubokrętem. Gdy wysunie się trochę poza cylinderek najlepiej złapać obcęgami i kręcić w lewo, aż do całkowitego wyjęcia. Następnie sprężonym powietrzem wyciskamy tłoczek.
UWAGA!: tłoczek wystrzeli z cylinderka !!! Należy zatem być ostrożnym i zabezpieczyć, aby nie wyleciał na drugi koniec garażu. Może spowodować zniszczenia, sam się uszkodzić, ale przede wszystkim, może kogoś skrzywdzić. Dlatego najlepiej wytłumić wylot cylinderka, na przykład dużą liczbą szmat.

11315112vn 11315116qq

11315125wn
Jak już wyjmiemy tłoczek wszystkie części powinniśmy umyć denaturatem, alkoholem lub specjalnym płynem typu „brake cleaner” – nie zaleca się czyścić benzyną, gdyż niektóre rodzaje gumy mogą puchnąć po zetknięciu z nią.
Następnie zdjąć stary O-ring z tłoczka , drobnym papierkiem ściernym wyczyścić powierzchnie wewnątrz cylinderka. Wykręcić odpowietrznik, przedmuchać go i z powrotem wkręcić mocno, również tłoczek oczyścić z korozji i brudu.
Teraz powinno się jeszcze raz przemyć części, osuszyć dokładnie powietrzem sprężonym.

11315015zf 11315037ny
Przed składaniem ścianki wewnątrz cylinderka, tłoczek, oraz nowy O-ring posmarować pastą miedzianą, nie należy jednak przesadzać z jej ilością. Na tym etapie możemy już wcisnąć tłoczek do cylinderka, powinien dać się wsunąć jednym palcem do samego końca. Umytą i nasmarowaną pastą sprężynę dociskową wcisnąć do cylinderka. Najlepiej również posłużyć się imadłem oraz nasadką 22. Należy pamiętać, że sprężyna musi być wsunięta i ściśnięta do samego końca. Na trzpień rozpierający cylinderki założyć gumę ochronną (w starym typie na trzpień nakręca się śrubę regulacyjną, nie ma gumowej osłony).

11315055xn 11315072bj
11315106ne 11315082bz

 

Tylne cylinderki mają tłoczki z aluminium, są ciaśniej obsadzone w cylinderku przez co są bardziej narażone na zapieczenie. Ponadto trzpień rozpierający szczęki jest do tłoczka przymocowany na stałe. Podobnie, jak to miało miejsce w przednich cylinderkach i tutaj najłatwiej posłużyć się sprężonym powietrzem do wysunięcia tłoczków. Zazwyczaj wychodzi tylko jeden, wówczas ten drugi można wybić posługując się delikatnie młotkiem.
Jak wyżej wszystko należy umyć i wyczyścić, tylko tłoczków aluminiowych nie za zaleca się czyścić papierem ściernym. Można użyć drobnej szczotki drucianej z miedzianymi drutami. Reszta jest przedstawiona na zdjęciach.

11315134ni 11315127zt

11315132hy

Autor: Nysanek, opracował: Marian.

DYSKUSJA NA FORUM